הונאת פונזי: כך תזהו הנראת פרמידה ובכך תמנעו מהפסדים כואבים
אחת מהונאות האינטרנט המוכרות והוותיקות ביותר הינה הונאת פירמידה, שיטה זו שמה את הצטרפות החברים במודל במרכז ואת המוצרים שהיא מוכרת בצד, החשוב ביותר במודל זה הוא סכום התשלום אותו כל חבר משלם וכמות החברים שכל אחד מגייס אלו יקבעו את גודל הרווח של כל אחד ממשתתפי ההונאה, לעיתים חלקם כל כך מאמינים במודל עד כי אינם מאמינים שהם גוזלים כספים ע"י מכירת מוצר נחות ובמקרים מסוימים ללא מוצר כלל.
פונזי, המכונה הונאת פונזי זוהי הונאה שמבטיחה תשואות בתמורה להשקעות ובתמורה מובטחים אחוזי תשואה גבוהים, שיטה זו מתוחכמת, מסוכנת ומאוד מושכת מכיוון שהונאת פונזי בנויה בצורה שאכן משולמים רווחים מה שהופך אותה למסוכנת ומפתה ביותר, רווחים אלו לא מגיעים ממוצר או שירות אלא על ידי תשלום השקעות נוספות ממשקיעים חדשים שמצטרפים, במודל זה שליטת העברת הכספים נעשית בתחכום שמאפשר להונאה להמשך לאורך זמן מבלי שהמשקיעים ישימו לב.
תוכן עניינים
איך מזהים הונאת פונזי?
הבשורות הרעות הן שהשיטות בתחום רק הולך ומשתכלל, אך בעולם העסקים ישנם כללי אצבע שלא אכזבו את מי שפעל לפיהם, השתדלו גם אתם לפעול לפי כללים אלו וסיכוי גבוה שיצילו אתכם מהונאת פירמידה או פונזי בפעם הבאה שאלו יחפשו אותכם כקורבנות פוטנציאלים.
ראשית, אל תפעלו עם רגש ואל תאמינו לכל מה שמספרים לכם, באופן מוחלט ושיטתי בהונאות כמו פירמידה או פונזי המוצר או השירות לא יהיה ברור באופן חד משמעי ויופעלו עליכם לחצים חברתיים או מוסריים שיכניעו את הצד האמפטי ויגרמו לכם להשקיע כסף, במקרה הטוב זהו סכום שתוכלו לעמוד בהפסדו אך יהיו כאלו שלא יוכלו להרשות לעצמם את ההפסד אותו שילמו לפירמידה או להונאת הפונזי והם לא מחייב שיקבלו את הכסף חזרה.
בהונאות פונזי או פירמידה כמו בהונאות רבות ילחיצו אתכם במשפטי מכירה זולים שעובדים כמו "זוהי השקעת חייך", "אין אחר כך", "זה הזמן היחידי להיכנס" וכו'.
הסוד הוא לא לסגור עסקה באותה שיחה, חכו לראות מה קורה מסביבכם ונסו לברר פרטים ככל הניתן על מודל הרווחים, במידה ומשהו אינו ברור או מעלה חשד עליכם לפעול כקורבנות פונזי או פירמידה ולנקוט בפרטיות מרבית, לנתק קשר ומגע ואף לדווח לרשויות המוסמכות על אותו חשד להונאה, כך נוכל לעזור למנוע מאנשים אחרים לפול קורבנות להונאות פירמידה או פונזי לדוגמה.
ואם כבר העברתי כסף לחברה החשודה ב"פונזי"?
לרוב התשלום מהקורבנות של הונאות פונזי או פירמידה מגיע מהר בשל מכירה אגרסיבית ומשכנעת, אך רווחים או כספים בחזרה כמעט בלתי אפשריים לקבל חזרה.
ברוב מכריעה של הונאות כמו פונזי או פירמידה הצד הפוגע יעשה הכל על מנת להציג עצמו כקורבן בעצמו, שמו נפגע, פרנסתו נפגעה ועוד…
מפעילי ההונאה הם המאמינים הגדולים ביותר של השקר של עצמם והם יתקשו להודות בהונאת פירמידה או פונזי וידאגו לגלגל את האשמה לגורם שלישי נפרד על מנת שלא יצטרכו לספוג את האשמה במלואה.
לכן את הכסף שהשקעתם בהונאת פירמידה או בהונאת פונזי ככל הנראה לא תיראו בקרוב, והאפשרות שתעמוד בפניכם היא הגשת תלונה במשטרה ותביעה אזרחית אל מול אותו עסק שעומד מאחורי הונאת הפירמידה או הונאת פונזי, אך המצב עלול להימשך במשך שנים ורק לאחר הסדרים יטפטפו סכומי הסדר קטנים לכיסכם, לכן הסיכויים לקבל כספים בחזרה כמעט אפסי בשל מורכבות ארגונית וריבוי גופים שמגלגלים אשמה מאחד לשני.
אל תגידו לי זה לא יקרה, הכירו את "פרשת אמוזה"!
הרבה קורבנות מספרים כי מכרים קרובים ולעיתים גם בני משפחה היו אלו ששכנעו אותם להוציא כסף מכיסם ובגללם הם נפלו לתוך פונזי או הפירמידה.
ממש לאחרונה התפוצצה פרשיית פונזי לכאורה, משולבת פירמידה בחלקים ממנה, בה אושיות אינטרנט אהודות ביותר מצאו עצמם במרכז הונאת פונזי ופירמידה. אותם אנשים מפורסמים מכרו לכאורה מוצר אוויר, מוצר לא ברור, הם פנו לרגש והשתמשו במשפטי מכירה זולים ומניפולטיביים, אחד מהמשפטים שמסתבר גרף את רוב המשוכנעים היה אמרה בסגנון של: "אם היינו רוצים לרמות היינו מרמים מישהו אחד ולא הרבה אנשים" ההיגיון שעומד מאחורי אמירה שכזו, היא לגרום לקורבן באותו רגע להרגיש חזק וחלק מקבוצה, אותו קורבן יכשל במבחן הלחץ החברתי כאשר כל הלחצים והרגישויות שלו ישמשו נגדו.
שיטת אמוזה היא תחכום מופתי, החל מבימוי הדמויות שמקושרות מאוד לתחושת הצדק החברתי ושעד לא מזמן הסעירו את המדינה כולה תוך שהם חודרים לתודעת הציבור כמי שיעשו הכל כדי להגן על כל חסרי הישע באשר הם. כמובן שטוב הלב, הדמעות והרגש כבשו את קהל הצופים שהיה מוכן לתרום מכספו להמשך פעילות זו אילו המוצר שווק נכון, אך הרוע במקומו, והמינוף של מה שסחט את נפשות הצופים יצא לדרך כמכונה משומנת והוצע לציבור האוהדים של אותם אושיות להשקיע בהם תמורת רווחים, ההונאה מכרה בעיקר קמפיינים שאותם האושיות היו מקיימים לצורך קידום בעלי מקצוע כאלו ואחרים.
ראשית יש לשים לב כי כבר בשלב זה עולה השאלה המתבקשת האם לצורך קמפיינים אלו יש צורך במשקיעים שיתמכו באותו סלב? או כאשר אדם הוא מותג בעצמו אין לו שום היגיון או צורך להתחלק ברווחיו? אך המוצר תפס, ורבים מהמעריצים מיהרו להשקיע מכיסם, אך המוצרים לא הגיעו, הקמפיינים לא עלו, ורווחים חולקו בשיטת הפונזי, כמובן שכעת כל האשמות מטושטשות כהרגלן וגורל כספם של הקורבנות בשלב זה נשאר בגדר תעלומה או הוצאה לא חוזרת.
תגובת אמוזה: מעורך הדין של אמוזה, עורך הדין יואב כהן, נמסר: "בחודשים האחרונים אנו עמלים כדי למזער את הנזקים שגרמה לנו וללקוחותינו חברת 'פאפא דיגיטל', שכל מטרתה הייתה להשתמש בשמנו הטוב כדי לגרוף לעצמה רווחים. הם ניצלו בעורמה את המוניטין שלנו וגרמו לנו להיראות כמי שעקצו אחרים. צר לנו כי צוות החדשות של כאן 11 נפל גם הוא בפח שטמנו לו אותם הגורמים. אנו סמוכים ובטוחים כי האמת תתברר בבית המשפט וכי הצדק ייצא לאור".
לסיכום
לא מעט פעמים משתמשים עלינו בשיטות מכירה אגרסיביות יותר ופחות, הן קשות להתנגדות במיוחד אם הן מגיעות ממכרים, יחד עם זאת אם נתקפתם בריגוש מתפרץ או עסקה שטובה מכדי להיות אמיתית, עצרו תבררו ובחרו את צעדיכם הבאים בחוכמה ואחריות. כסף לא מגיע בקלות, והבטחות של הכנסה פסיבית של 50 אלף בחודש מהשקעות מזעריות של כמה אלפי שקלים זה משהו שפשוט לא הגיוני, ברגע שאתם שומעים הבטחות מפוצצות כל כך הנורה האדומה חייבת להידלק אצלכם בראש ולהבין שיש כאן בעיה ומשהו שאינו כשר.
אנחנו מקווים שנהניתם ושתשמרו על עצמכם מהונאות פונזי ו/או פירמידה, פורטל שמענו תמיד יהיה כאן לספק לכם את המידע העדכני ביותר כדי לעזור לכם לפתח מודעות בעולמות הפיננסיים, הביטוח והזכויות שלכם. מוזמנים לקרוא וליצור איתנו קשר ולגלות על עוד סוגי מיסוי שונים לעסקים ולאנשים פרטיים פורטל החדשות שמענו דוגל בצרכנות פיננסית חכמה ומתמקצע בעיקר בתחומי הטבות מס, ביטוחים (לכל סוגם), משכנתאות, פיננסים והשקעות, וזכויות אזרחי ישראל