פתיחת עוסק פטור בצורה מקוונת או פרונטלית ברשויות המס
רבים בחרו בתחילת השנה האזרחית החדשה כמועד ליצירת שינוי, וליציאה לדרך מקצועית חדשה, באמצעות פתיחת תיק עוסק מורשה והקמת עסק פרטי.
ההחלטה הראשונה בתכנון והקמה של עסק פרטי נוגעת לאופן רישום העסק מול רשויות המס, קיימות כאשר שתי תצורות רישום עיקריות:
עוסק פטור
עוסק מורשה
מלבד אלה קיימות גם תצורות רישום והתאגדויות דוגמת חברה בע"מ, עמותה ומלכ"ר, אולם אלה פחות נפוצות ופחות רלוונטיות לצרכים של יזמות פרטית.
תוכן עניינים
עוסק פטור או עוסק מורשה?
הבחירה בעוסק פטור על פני עוסק מורשה היא בחירה בדרך התפעולית הנוחה והזולה ביותר לניהול עסק, וכוללת בתוכה מספר יתרונות. ההבדל הראשון והעיקרי בין עוסק פטור לעוסק מורשה הוא שעוסק פטור אינו גובה ואינו משלם מע"מ- מס ערך מוסף שגובה המדינה בגין כל עסקת טבין, ועומד על 17% מערכה. העוסק הפטור יוכל לתמחר את המוצרים ו/או השירותים שהוא מספק ללא תחשיב המע"מ, ובכך להעמיד מחיר אטרקטיבי יותר לעומת מתחריו, אינו נדרש לחובת דיווח חודשית או דו חודשית למע"מ ומהעברת כספי המיסוי האמור.
הפטור ממע"מ ניתן לעוסק פטור לצד הצבת תקרת הכנסות מקסימלית שנתית, העומדת על 102,292 ₪ בשנה, נכון לשנת המס 2022. מכאן, שסטאטוס רישום עוסק פטור מתאים למי שתקרת ההכנסות האמורה מתאימה לצפי ההכנסות שמיועד העסק לייצר, או לחילופין למי שמעוניין לבחון את הפוטנציאל של העסק, ונכון לשנות את הרישום במקרה של הכנסות מוגדלות מן התקרה האמורה.
מגבלה נוספת החלה בעת פתיחת עוסק פטור היא מגבלה תעסוקתית, שכן ישנן מקצועות שלא ניתנים לרישום תחת סטאטוס עוסק פטור ללא קשר לתקרת ההכנסות הצפויה.
פתיחת עוסק פטור אל מול רשויות המס
פתיחת עוסק פטור אל מול רשויות המס מחייבת פניה ורישום לשלושה גורמים:
משרדי מע"מ
משרדי מס הכנסה
ביטוח לאומי
כאשר היזם מבצע בעצמו את פעולות הרישום, הפתיחה והדיווח, עליו לפנות אל רשויות המס הללו, למלא טפסים כנדרש ולהציג אסמכתאות, לקבל אישור עוסק פטור ממע"מ ולהנפיק קבלות רשומות כחוק.
פניה למשרדי מע"מ– אל משרדי מע"מ יש להגיע מוכנים ומצוידים בתעודת זהות, אישור מקצוע/השכלה, אישר שכירות/בעלות על נכס נדל"ן המיועד להוות את מרכז הפעילות של העסק, אישור על ניהול חשבון בנק (עוסק פטור רשאי לנהל את ענייני העסק באמצעות חשבון הבנק הפרטי על שמו) וכן טופס 821 מלא ומפורט. את הטופס ניתן להוריד באתר רשות המיסים.
פניה למשרדי מס הכנסה– הפניה למס הכנסה תתבצע לאחר הפניה למע"מ ובסמיכות לה, ויש להביא תעודת זהות, אישור בעלות או שכירות על נכס נדל"ן, טופס 5329, וטופס 2542- בקשה לניכוי מס במקור.
ביטוח לאומי- הפניה לביטוח הלאומי יכולה להתבצע גם טלפונית, לדיווח על שינוי הסטאטוס והעמדת אמצעי תשלום לטובת גבייה.
למשרדי מע"מ ומס הכנסה נהוג היה לאורך השנים להגיע בצורה פרונטלית, אולם עדכנות טכנולוגית באתר רשות המיסים מאפשרת היום פתיחת תיק עוסק פטור בצורה מקוונת. יש להדפיס, למלא, לסרוק ולהעלות לאתר את כל הטפסים והמסמכים הנדרשים. האשור על ביצוע הרישום יגיע במייל, ותעודת עוסק פטור ממע"מ תישלח לעוסק באמצעות הדואר.
דרך נוחה במיוחד לטיפול בנבכי הבירוקרטיה ולפתיחת התיק, היא באמצעות פניה ליועץ מס ו/או מנהל חשבונות מוסמך, תוך מתן ייפוי כוח לביצוע הפעולות האמורות ולייצוג. ליווי של יועץ מס ומומחה פיננסיים יסייע לעסק בתכנון וביישום מטרותיו, בהגשת דו"חות במועדם ובדיווחים לרשויות המס, תוך מיצוי הטבות המס והימנעות מקנסות.