רכבים היברידיים: האם עדיף רכב חשמלי על פני רכב בנזין?
טסלה, טויוטה או בכלל BMW? מה הערך, היתרונות וההבדלים בין רכבים היברידיים לרכב בנזין או רכב חשמלי?
תוכן עניינים
בתקופה זו הציבור הישראלי והעולמי נחשף לערך של רכבים חשמליים\היברידיים על פני רכבים ממונעי בנזין, במאמר זה ננסה להביא לכם את נתוני המאבק בקרב על תואר המכונית החסכונית והירוקה ביותר שתוכלו להשיג.
קרב השעה – חשמלי מול בנזין
חשוב להתחיל בהבנה של מה ההבדלים בין רכב חשמלי לבנזין ויתרה על כך, מהי גישת משרד איכות הסביבה ואגף התחבורה לרכבים היברידיים, מכיוון שאלו יקבעו את איכות האויר שאנו נושמים וכמובן חיסכון באנרגיה מזהמת.
מה הערך של רכב חשמלי
מה הערך שמספק המעבר העולם בין שימוש בבנזין לחשמלי או היברידי?
· עולם ירוק יותר
· רווחת הציבור
· רווחת קופת המדינה
· עלות מול תועלת
השוני בין חשמלי לבנזין:
סביבה ירוקה | חוקים ואגרות | עלויות תחזוקה | תשתיות | עלות הרכבים | אגף בתחבורה
אגף התחבורה – אגף זה, מטרתו לפעול לצמצום תוצאות זיהום האוויר הפוקד את מדינתנו בגלל פליטת זיהום יומיומית, הנובעת בעיקרה מתעשיות ייצור ומכלי תחבורה לדוגמה הכנסת רכב חשמלי מול רכב בנזין.
בנוסף, עליהם לסגל את אמצעי התחבורה ולתור אחר פתרונות לצורך שיפור איכות האוויר שאנו נושמים, בפרט באזורים בהם צפיפות האוכלוסין גדולה וצפופה כמו ערים מרכזיות.
תפקידי המשרד הם:
- קביעת דרישות סף חובה ביחס לסביבה על ידי כלי תחבורה שונים הקיימים במדינת ישראל.
- גביית תשלומי יבוא או יצוא.
- גביית תשלומי רישום.
- בחינה ואישור שלל כלי התחבורה הקיימים בישראל.
- אישור רישום רכב לעלייה לכביש.
- פסילת רכבים, ביטול רישיונם או סילוקם מהכביש.
- קביעת נהלים והוראות לצורך צמצום זיהום האוויר הנידף מכלי רכב.
- באחריות האגף אף לפעול לצמצום ומזעור מתחמי תחבורה נייחים כמו תחנות דלק, תחנות תחבורה, מרכזים מרכזיים נמלים ועוד.
- מתן מענה וסיוע לרשויות מקומיות בנושא זיהום האויר הנובע מתחבורה.
- אגף זה פועל במטרה לשפר את איכות הדלקים והחומרים הקשורים בהפעלת הרכב, התנעתו ונסיעתו.
- דרישות תקינה ופיקוח על ידי תמריצים וסבסוד בהעדפה לרכב חשמלי על פני בנזין.
- ריכוז תחום המיסוי הירוק לתחבורה ולדלקים ברכבים בישראל.
- ניהול ומענה לכלל נוסעי התחבורה בישראל וקשר עסקי ניהולי מול מכוני רישוי, מוסכים, יבואנים וציי רכב בישראל.
רכב בנזין:
בהגדרתו רכב זה בעל מנוע אשר פועל על ידי בעירה פנימית שנובעת על ידי שריפת בנזין או סולר.
הרכב בנוי בצורה כזו ששאריות חומר העירה של הדלק נפלטו דרך מארכת פליטה אשר פולטת את החומרים לחלל האוויר כך שהנוסעים לא ינשמו את אותם חומרים.
רכב בנזין מאובזר במיכל דלק הנועד להכיל כמויות דלק המספיק לעשרות עד מאות קילומטרים בכל מיכל ומחירו משתנה.
עם הזמן החלו תופעות זיהום אוויר באזורים בהם נוצרה צפיפות רכבים או אוכלוסין גבוהה, חלק מהפתרונות היו תקנות, נהלים וחוקים חדשים שהעצימו את הבנת הציבור במשמעות והשלכותיו של נסיעה ברכב מונע בנזין.
השוואה – חשמלי מול בנזין: רכב חשמלי הוא רכב המונע על ידי מנוע חשמלי והוא מופעל באמצעות חשמל במקום הדלקים המוכרים, אנרגיית החשמל מאוחסנת בסוללות נטענות.
השוואת יתרונות:
נתון | רכב חשמלי | רכב בנזין |
סוג מנוע | חשמלי הכולל סוללה ומצבר | מנוע בעירה פנימית |
פליטת עשן וחומרים רעילים | לא פולט עשן רעיל, רכב חשמלי מול רכב בנזין יכול לפלוט יותר קרינה | פולט עשן בעירת דלק, נחשב לגורם זיהום בינלאומי אך כיום פחות מאשר בעבר |
רעש הרכב | רכב שקט מאוד ללא רעשי מנוע | רועש ולעיתים אף מאוד |
תחנות לסיפוק אנרגיה | ישנן תחנות חשמל ועמדות טעינה, בנוסף ניתן להתקין עמדות טעינה ביתיות | תדלוק בנזין או סולר ניתן לבצע באחת מתחנות הדלק הפרוסות כל כמה קילומטרים לאורך כבישי ישראל |
רכבים חשמליים זוכים להמון העדה וביקורות טובות, עד כדי כך שמספר מדינות החלו לחלק תמריצים והקלות על מנת שציבור הנהגים ירכוש רכבים בעלי מנוע חשמלי.
הטבות אלו כוללות:
- זיכויי מס
- סבסוד
- תמריצים
העולם החל את מהפך הסביבה הירוקה ויש מדינות שמופעלת בהן מגמה להורדת רכבי הבנזין לאחר שהבינו את שלל היתרונות של רכבים חשמליים.
שנת 2020 הייתה השנה החשובה ביותר עבור אותו ענף, המהפך קרה בזכות שיווק של חברת "טסלה" שככל הניראה הצליחה במודל השלישי לסדרת הרכבים החשמליים שהיא מייצרת, לייצר רכב חשמלי שיספק את נהגי הכבישים באשר הם, הן מבחינה מכנית והן מבחינת חיסכון כספי.
מודל זה הפך לרכב החשמלי הנמכר ביותר בכל הזמנים ושינה את תפיסת העולם לגביי רכבים חשמליים.
תרשים התפלגות הרכבים החשמליים בעולם:
בשנת 2019 נסעו על כבישי כדור הארץ 4.8 מיליון רכבים חשמליים כשלמעלה ממחצית מהן נמצאו בסין.
במידה ותקנו רכב חשמלי אלו המיסים שתצטרכו לשלם:
סוג מנוע חשמלי | פירוט | אחוז מס קניה |
N1 , M1 | הנעה חשמלית בלבד | 10% |
N1 , M1 | הנעה חשמלית עם קיבולת פי 3 KWH שנטען ממקור מתח חיצוני ובנוסף מצויד במנועה בעירה פנימית כמערכת משלימה וציון ירוק נמוך מ 100 | 20% |
N1 , M1 | הנעה משולבת | 30% |
סיכום –
הכרעה חד משמעית לפולמוס הבוער?
נראה כי לא נצליח לספק תשובה חד משמעית אך יחד עם זאת ניתן לראות את הציבור פונה לכיוון ירוק ובריא יותר, כמובן שגם טיפה יותר חסכוני עבורו.
לרכב חשמלי יש יתרונות וחסרונות, כשבוחרים בחשמלי חשוב לשקלל את העתיד הצופן לרכבים חשמליים – הוזלת העלויות, הגדלת כמות בתי הטעינה, סוגים ומודלים נוספים ועוד.
יתרון נוסף ומשמעותי הוא עצם זה שבעלי רכבים היברידיים וחשמליים זוכים להטבות והקלות במס הקניה (בשונה מרכב ממונע בנזין).
- אין בתוכן זה משום המלצה, חוות דעת או ייעוץ משפטי, כמו כן תוכן זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף, המסתמך על מסמך זה עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.