רכב חשמלי ומבחני ריסוק: מי נחשבת לבטוחה מבין החשמליות?
שוק הרכבים החשמליים צובר תאוצה מוגברת בזכות משבר האקלים והירידה בהיצע הרכבים היותר מסורתיים בישראל ובעולם. מבחינה ביטוחית, ארגון הבטיחות האירופאי EURO NCAP ערך מבחני ריסוק לכמה מהדגמים המובילים בשוק החשמליות ושבר את הסטיגמה שנוצרה לרכבים חשמליים, הנחשבים כעת לבטוחים בהרבה יותר מרכבים עם מנוע המופעל באמצעות שריפה. מי הצטיינו במבחנים ומתוכם את מי נראה בישראל בשנה הקרובה? התשובות בכתבה הבאה.
תוכן עניינים
ראשית כל: איך קוראים את הדירוג של EURO NCAP?
הדירוג של ארגון הבטיחות האירופי נמדד באמצעות אחוזי בטיחות למבוגר, ילד, הולכי רגל ועזרה לנהג ובאמצעות מספר כוכבים מ -1 עד 5:
מספר הכוכבים | משמעות הציון |
– | הדירוג הנמוך ביותר, מדובר על רכבים להם חסרה טכנולוגיה מודרנית בתחום הבטיחות לכן עדיין חוקי למכור אותן אך מומלץ לצייד את הרכב במערכות המתאימות לבטיחותכם המלאה. |
⭐ | רכבים לא כל כך בטוחים אשר מספקים הגנה מינימלית בעיקר באמצעות מערכות הימנעות מתאונות. |
⭐⭐ | הגנה ממוצעת מההתרסקות עצמה ללא הטכנולוגיה למניעת התרסקות. |
⭐⭐⭐ | הגנה ממוצעת מהתרסקות, מצויידת בטכנולוגיה לא מעודכנת למניעת התרסקות. |
⭐⭐⭐⭐ | הגנה טובה וביצועים טובים, קיימת טכנולוגיה נוספת למניעת התרסקות. |
⭐⭐⭐⭐⭐ | רכבים אשר הפגינו ביצועים מצוינים ומצויידים בטכנולוגיה מקיפה וחזרה למניעת התרסקות. |
EURO NCAP מדגישים כי הדירוג האחרון הוא תמיד הרלוונטי ביותר. 6 שנים לאחר תאריך הבדיקה פג תוקפה של הבדיקה, לא בהכרח כי המכונית נהייתה בטוחה פחות אלא כי קיימות מערכות מתקדמות יותר אשר הופכות את אותה מכונית לפחות בטיחותית בהשוואה אליהן למרות שעדיין בטיחותית כשלעצמה.
כמעט ותיקה בישראל: איך הלך לטסלה מודל Y במבחני ריסוק?
במבחני הריסוק טסלה מודל Y קיבלה כצפוי 5 כוכבי בטיחות עם 98% בעזרה לנהג, 97% בטיחות למבוגרים, 87% בטיחות לילדים ו- 82% להולכי רגל. ציון מרשים ומשמח לאחת החלוצות בישראל (אם שוכחים לרגע מבטר פלייס של שי אגסי) שפרצה את הדרך לשוק החשמליות ונהנית מפרסום כמעט חינמי אודות לציוצים של אילון מאסק. חשוב לציין שהציון לא הפתיע במיוחד מאחר שגם מודל 3 קיבלה במבחנים של 2019 ציון מושלם מבחינת כוכבים עם מדדים מעט נמוכים יותר בבטיחות: 96% למבוגרים, 86% לילדים, 74% להולכי רגל ו – 94% בסיוע לנהג.
מה עם הדור הבא: איך מבחני הריסוק השפיעו על מכונית המימן?
כאשר מדברים על משבר האנרגיה, פליטת פחמן היא הפקטור המרכזי מבחינת זיהום, החדשות הטובות הן שכעת ניתן לומר בוודאות שמהפכת המימן בישראל כבר התחילה מה שהוביל לחשש כבד מהתפוצצות מיכל המימן במכונית טויוטה Mirai במבחני הבטיחות של NCAP שעשו את מיטב המאמצים לפגוע דווקא במיכל המימן ולמרות הכל מיראי זכתה בחמישה כוכבים, 88% לבטיחות הנהג, 85% לילדים, 80% לפגיעה בהולכי רגל ו – 82% בסיוע לנהג.
מי המנצחות במבחני הריסוק שעומדות להגיע לארץ הקודש?
אמנם הן אינן חשמליות פר אקסלנס אלא היברידיות אך 2 המכוניות הסיניות, 01 של Lynk & co
ו- ES8 של NIO קטפו במבחני הריסוק 5 כוכבים (כל אחת) וציונים מרשימים למדי באחוזי הבטיחות:
כפי שניתן לראות כל אחת מהן הצטיינה במדדים אחרים בעוד שה – 01 של Lynk & co רשמה ציון מרשים מאוד בביטוח למבוגר, בסיוע לנהג היא פחות הצטיינה בעוד שה- ES8 של NIO עשתה כמעט הפוך.
המבחנים הללו היו בין המהותיים ביותר מאחר שלא הרבה יצרניות סיניות מצליחות להיכנס לדירוג האירופאי מה גם שעד היום יצא להן שם רע מבחינת בטיחות ועכשיו שזה מאחורינו ניתן להתחיל לחסוך ולחכות להגעתן לישראל רק אל תשכחו לוודא שיש לכם ביטוח רכב מתאים.
האם מבחינת ביטוח רכב, מדינת ישראל מוכנה להגעתן של החשמליות?
חד משמעית כן. כיום ניתן למצוא ביטוח רכבים המציעים הרחבות לכיסוי ציוד טעינה, כיסוי לסוללת הרכב, פטור מהשתתפות עצמית בעת תיקונים במוסכי היבואן בהסדר, שימוש בחלפים מקוריים ועוד…
מהפכת הרכב החשמלי הינה מהפכה מבורכת גם מבחינת משבר האקלים וגם במניעת תאונות דרכים באמצעות מערכות מתקדמות אשר נבדקות בקפידה.
חשוב לציין שעלויות התיקון של רכבים חשמליים יקרות בפער מרכבים מזהמים ועם זאת איתור התקלה הפך למהירה ומדוייק בהרבה יותר. לסיום עצתנו בתחום הביטוח לרכבים חשמליים היא: חפשו את חברות הביטוח שלא ינסו לגרום לכם להתפשר על חלפים לא מקוריים.