מהו ממוצע קילומטר לרכב בשנה?
הממוצע השנתי לכלל כלי הרכב בשנת 2022 לפי נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) הוא כ- 16,600 בשנה, אך ישנם הבדלים ניכרים בממוצע השנתי של הקילומטר בין סוגי הרכבים.
התפלגות (מספר הקילומטרים שרכב נוסע בשנה) הנסועה לפי סוגי רכב:
- כלי רכב פרטי – 16,600 ק"מ ממוצע
- משאית – 27,700 ק"מ ממוצע
- מונית – 67,700 ק"מ ממוצע
- אוטובוס – 56,400 ק"מ ממוצע
- אוטובוס זעיר – 49,400 ק"מ ממוצע
- אופנוע – 7,600 ק"מ ממוצע
הנסועה (מספר הקילומטרים שרכב נוסע בשנה) מושפעת מגורמים כמו השימוש ברכב, סוג הרכב, אזור המגורים והתפתחויות טכנולוגיות, וישנן השלכות על עלויות התחזוקה, הביטוח ושווי הרכב.
נתונים אלו נאספים ומפורסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) ומספקים מידע מדויק אודות כמות הקילומטרים שרכבים נוסעים בממוצע בכל שנה – למקור המידע – לחץ כאן
תוכן עניינים
נתונים על ממוצע קילומטר לרכב בשנה
בישראל, נתוני הנסועה השנתית (מספר הקילומטרים שרכב נוסע בשנה) מהווים אינדיקטור חשוב בנוגע להרגלי השימוש ברכב ובהתנהלות בכבישים. ממוצע קילומטרים לרכב בשנה נכון להיום
נכון לשנים האחרונות, הנתונים מראים כי רכב פרטי בישראל נוסע בממוצע כ-17,000 עד 18,000 קילומטרים בשנה. חשוב לציין שמדובר בממוצע, ולכן ישנם רכבים הנוסעים הרבה יותר מזה, בעוד שאחרים נוסעים הרבה פחות.
גורמים המשפיעים על הנסועה
קיימים מספר גורמים המשפיעים על כמות הקילומטרים שרכב נוסע בשנה:
- שימוש עיקרי ברכב: רכבים המשמשים לנסיעות יומיומיות לעבודה, לימודים, סידורים, ושאר פעילויות שוטפות, לרוב יצברו יותר קילומטרים בהשוואה לרכבים המשמשים פחות לנסיעות ארוכות.
- סוג הרכב: כפי שניתן לראות, רכבים מסחריים ואוטובוסים נוסעים מרחקים גדולים יותר בשל האופי התפעולי שלהם.
- אזור מגורים: תושבים במרכז הארץ, שבהם התנועה כבדה והנסיעות היומיומיות הן למרחקים קצרים יחסית, עשויים לצבור פחות קילומטרים מאשר תושבים בפריפריה, שבהם מרחקי הנסיעה גדולים יותר.
- מגמות טכנולוגיות: עם התפתחות טכנולוגיות תחבורה חדשות, כגון רכבים חשמליים ורכבים אוטונומיים, יתכן שנראה בעתיד שינויים משמעותיים בממוצעי הנסועה.
השלכות של נסועה גבוהה או נמוכה
לנסועה השנתית יש השפעה ישירה על עלויות התחזוקה, הביטוח, ושווי הרכב בשוק. רכבים הנוסעים קילומטרים רבים נוטים לדרוש תחזוקה תכופה יותר ולהתמודד עם בלאי מהיר יותר. כמו כן, חברות הביטוח מתייחסות לנסועה השנתית בקביעת פרמיות הביטוח, כאשר נסועה גבוהה עלולה להוביל לעלויות ביטוח גבוהות יותר.
מנגד, רכבים שנוסעים מעט מאוד עשויים להישאר במצב מכני טוב יותר לאורך זמן, אך גם בהם עלול להתרחש בלאי של חלקים שלא נמצאים בשימוש תכוף, כמו המצבר או הצמיגים. בנוסף, נהגים הנוסעים פחות עשויים לשלם פחות על ביטוח, אך גם ערך הרכב שלהם בשוק עלול להיפגע בשל שימוש מועט.
גורמים המשפיעים על הנסועה השנתית
קיימים מספר גורמים מרכזיים המשפיעים על כמות הקילומטרים שרכב נוסע מדי שנה. ראשית, השימוש העיקרי ברכב הוא גורם משמעותי – רכבים המשמשים לנסיעות יומיומיות לעבודה, לימודים או פעילויות שוטפות נוטים לצבור יותר קילומטרים, בהשוואה לרכבים המשמשים פחות לנסיעות ארוכות.
סוג הרכב עצמו גם משפיע על הנסועה. כפי שניתן לראות מהנתונים, רכבים מסחריים וכבדים, כגון משאיות ואוטובוסים, נוסעים מרחקים גדולים הרבה יותר בשל האופי התפעולי שלהם. לעומתם, רכבים פרטיים נוסעים בממוצע כ-17,000-18,000 קילומטרים בשנה.
גורם נוסף המשפיע הוא אזור המגורים. תושבי מרכז הארץ, בהם התנועה והנסיעות היומיומיות קצרות יותר, עשויים לצבור פחות קילומטרים בהשוואה לתושבי הפריפריה, שבהם מרחקי הנסיעה גדולים יותר. כמו כן, עם התפתחות טכנולוגיות חדשות כמו רכבים חשמליים ואוטונומיים, ייתכן שנראה שינויים בהרגלי הנסועה בעתיד.
מי הם הנהגים שנוסעים הכי הרבה?
ניתוח הנתונים מראה כי ישנם סוגי רכבים המצטיינים בנסועה גבוהה במיוחד. ראשית, אוטובוסים המשמשים לתחבורה ציבורית ולנסיעות בין-עירוניות יכולים להגיע לממוצע של 70,000-100,000 קילומטרים בשנה. כמו כן, רכבים מסחריים כבדים, כגון משאיות, נוסעים בממוצע 50,000-70,000 קילומטרים שנתיים.
מנגד, רכבים פרטיים שנוסעים בעיקר למטרות יומיומיות כמו עבודה, לימודים וסידורים, מצטיינים בנסועה שנתית של 17,000-18,000 קילומטרים בממוצע. אפשר לומר שהנהגים המרבים ביותר בקילומטרים הם אלו המפעילים רכבים מסחריים וציבוריים למטרות תפעוליות ומקצועיות.
קילומטרים עולים כסף. אז איך מצמצמים אותם?
ישנן מספר אסטרטגיות שניתן לנקוט כדי להפחית את מספר הקילומטרים שהרכב נוסע בשנה. ראשית, חשוב להעדיף ככל הניתן את השימוש בתחבורה ציבורית, הליכה ברגל או רכיבה על אופניים עבור נסיעות קצרות יותר במרכזי הערים, מה שיצמצם באופן ניכר את נסועת הרכב הפרטי.
בנוסף, תיאום נסיעות משותפות עם בני משפחה או עמיתים לעבודה יכול להוביל להפחתה משמעותית של מספר הקילומטרים. מעבר לכך, עבודה מרחוק או שימוש בטכנולוגיות תקשורת מתקדמות יכולים לצמצם את הצורך בנסיעות למקום העבודה. לבסוף, שימוש מושכל בשירותי משלוח מקוונים להזמנות ורכישות אישיות עשוי להפחית נסיעות לצרכים שונים. אימוץ של הרגלים אלו יתרום להקטנת הנסועה השנתית ולצמצום ההוצאות הכרוכות בכך.