רוצים לקבל עדכונים חמים על עולמות החיסכון וההשקעות?

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מניית פייסבוק – תאגיד הענק שווה השקעה?

גיא בכר
30 ביוני 2021
מניית פייסבוק

מניית פייסבוק, סימול המניה – FB, נסחרת בבורסת הנאסד"ק בארה"ב היא אחת החברות הגדולות והמשפיעות ביותר בעולם כיום, חברה ששינתה את פני העולם בדרך שבה אנחנו מתנהלים, מתקשרים, מפרסמים וכמובן על התודעה של כולנו. האם כל השינויים שהחברה הזאת הובילה הם חיוביים? ברור שלא, אבל אנחנו לא באנו לדבר על המוסר אלא על המניה של החברה והעסק שהיא מתפעלת.

קריאה נעימה!

מניית פייסבוק – חברה של טריליון דולר

ראשית נתחיל בנתונים העסקיים של החברה – שווי השוק שלה עומד על 1003.06B$ שזה טריליון דולר, והמכירות שלה בשנת 2020 הסתכמו בכ-94.40B$. מספרים מדהימים ללא כל ספק. החברה כבר מזמן לא רק רשת חברתית אלא חברת טכנולוגיה ענקית עם מעל ל-60,000 עובדים ברחבי העולם והמון חברות בת מאוד מפורסמות שאנו משתמשים בהן בכל יום כמו אינסטגרם.

בואו נתחיל מההיסטוריה של החברה, הרעיון התחיל ממארק צוקרברג מייסד החברה שחשב על רעיון להקים מעין רשת חברתית לסטודנטים בלבד, שבה יוכלו לשתף סטטוסים ותמונות שלהם, להרחיב את מעגל החברים ולהכיר יותר ויותר אנשים. ההשראה שלו הגיעה מספרי המחזור שבהם רואים המון פרצופים שנמצאים סביבך אבל אתה לא באמת מכיר אפילו חצי מאותם פרצופים! מכאן אגב נגזר השם FaceBook "פרצוף ספר" על שם האנלוגיה לספר מחזור.

הפלטפורמה התחילה לרוץ והתבררה מהר מאוד כהצלחה, סטודנטים אימצו אותה ולא הפסיקו להשתמש בה בכל רחבי ארה"ב וצוקרברג התחיל לגרד את הראש ולחשוב איך אפשר לקחת את זה צעד קדימה. אחרי ישיבות נפלה ההחלטה – קהל היעד משתנה מסטודנטים באוניברסיטה לכלל האוכלוסייה, ובממדים עולמיים. מההתחלה שלה פייסבוק הייתה ציפור אחרת, הקימו בפנים צוות המכונה Growth Team שכל תפקידו היה לנתח את הנתונים של הגולשים ולהחליט על פעולות שיקדמו ויכפילו את הצמיחה של החברה במהירות האפשרית. ואיך לומר בעדינות – זה עבד להם יפה מאוד. פייסבוק צמחה וגדלה לממדים מטורפים והכפילה את מספר המשתמשים שלה במיליונים מדי חודש והפכה לסנסציה.

לאחר מכן יצאו להנפקה וכך נולדה מניית פייסבוק, עליה אנחנו מדברים במאמר.

מניית פייסבוק – המנוע הרווחי ביותר, פרסום.

עם הזמן חשבו בפייסבוק שעם כל הכבוד לתנועה העצומה והמידע שהם קולטים מהגולשים, הם חייבים מנגנון עסקי כלשהו שיניב להם רווח. ואז צץ להם רעיון ששינה לגמרי את המשחק – להפוך את פייסבוק מעבר לפלטפורמה לשיתוף החיים, לשטח פרסום שבו יוכלו לפרסם פרסומות לגולשים, על בסיס המידע שנאסף עליהם ופייסבוק יכולה לספק. שיווק דיגיטלי כבר היה קיים אז במגוון תצורות, אבל הפופולריות של פייסבוק ובנייה של מערכת פרסום מתקדמת ביותר הובילו אותה להפוך לפטפורמת הפרסום החזקה ביותר.

בואו נדבר קצת מספרים – בשנת 2020 הכניסה פייסבוק מעל 84 מיליארד דולר מפרסום. נדובר באפיק הרווח המשמעותי ביותר שלה, ומדי שנה הוא רק הולך ועולה ככל שאנשים ועסקים מסתמכים ועוברים יותר ויותר לדיגיטל. הגרף הבא מראה את קצב הצמיחה המטורף שלה:

מניית פייסבוק מכירות
מקור – https://www.statista.com/statistics/267031/facebooks-annual-revenue-by-segment/

האם התחרות יכולה לאיים על מניית פייסבוק?

מבחינת מתחרות יש לפייסבוק את המתחרות שלה בפלטפורמות הרשתות החברתיות, מה שמכונה Social. יש לנו את סנאפצ'אט, טוויטר, טיקטוק כמתחרות עיקריות אבל קהל היעד שלהן הוא שונה. אם במקור שלה פייסבוק פנו לסטודנטים ולקהל הצעיר כיום הקהל המבוגר יותר נמצא בפייסבוק והצעירים מרבים לשוטט אצל המתחרות. לדוגמה אינסטגרם שהפכה למתחרה מאוד מאוד חזקה של פייסבוק והובילה אליה תנועה רחבה מאוד של גולשים, בסוף נקנתה ע"י פייסבוק וכיום היא חברת בת שלה. סכום העסקה היה מיליארד דולר לחברה שהיו בה בזמנו 13 עובדים. אז גם את המתחרים שלה פייסבוק יודעת לקנות.

בעיות הפרטיות והמאבק מול אפל – האם מניית פייסבוק נפגעה?

חברת אפל יצאה בהצהרה מפתיעה שבכוונתה להגן מהיום על הפרטיות של המשתמשים שלה ומעדכון IOS 14.5 היא הולכת להקפיץ לכל משתמש את השאלה "האם אתה מעוניין שיעקבו אחרייך"? במידה והמשתמש עונה "לא", אפל מתכוונת לחסום את האפשרות מפלטפורמות צד ג' לעקוב אחרי המשתמש. לא קשה להבין שמדובר בצעד חסר תקדים שיכול לפגוע קשות באפשרויות של פייסבוק לספק למפרסמים שלה (שמפרסמים במיליוני דולרים) טרגוט ואפשרויות פילוח איכותיות ויפגע ביכולות של אותם מפרסמים להגיע להחזר השקעה כמו שהיו רגילים אליו קודם.

פייסבוק לא נשארו חייבים ומהר מאוד השתלחו בחברת אפל וטענו שהם "הורסים את האינטרנט". פייסבוק טוענת שהמהלך של אפל הולך לפגוע לא רק בה, אלא בכל פלטפורמות הפרסום, ובנוסף באותם עסקים שמשתמשים בפייסבוק לצורך פרסום! כמובן שבנוסף הם מנסים לספק כל מני פתרונות טכנולוגיים בתוך הפלטפורמה כדי לנסות למזער את הנזק, אך הפגיעה עודנה תישאר קשה.

מה העתיד בסיפור הזה? ניאלץ להמתין ולראות מה יהיה הצעד הבא במאבק של תאגידי הענק.

ניתוח טכני על מניית פייסבוק – מבט קדימה

מצורף גרף נרות יומיים שמראה את התנהגות הגרף של פייסבוק בשנה האחרונה. ניתן לראות שהיא שהתה בטווח מחירים בין 304$ ל-243$ וממש לפני חודשיים פרצה אותו והתחילה ראלי נוסף אל עבר התנגדות ב-340$. ההתנגדות אשר מסומנת בקו אדום היא התקשתה לפרוץ עד לפני כמה ימים ושם לדעתנו הייתה הזדמנות לקנות את המניה. כרגע המניה נמצאת בסיכון גבוה מדי ולדעתנו אין יחס סיכון סיכוי משתלם, כמובן אם אתם סוחרים. אם אתם משקיעים הראייה שלכם צריכה להיות שונה ואולי תחליטו שדווקא זו כן הזדמנות.

בכל מקרה, זו רק דעה ולא המלצה בשום פנים ואופן! שכל אחד יבחר את ההשקעות שלו בעצמו ולא יסתמך על המלצות שהוא קורא באינטרנט.

מניית פייסבוק

חשוב!

אין לראות בכתוב המלצה להשקעות או פעולות כל שהן בשוק ההון ואינן מהוות תחליף לייעוץ פיננסי או תכנון עסקאות בכלל. כל הכתוב מהווה דעה אישית וכל העושה שימוש בתוכן במאמר בפעולות פננסיות עושה זאת על אחריותו בלבד.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תרצו לקבל פרטים נוספים?
השאירו פרטים כאן וגוף מוביל בתחום יחזור אליכם

חדשות חמות