רוצים לקבל עדכונים חמים על עולמות החיסכון וההשקעות?

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מניית בואינג: האם תנסוק לאחר תקלת מטוס מקס 737?

גיא בכר
28 ביוני 2021
מניית בואינג


מניית בואינג, סימול מניה – BA.

נסחרת בבורסת NYSE בניו-יורק הינה המניה של חברת המטוסים בואינג, חברת המטוסים הגדולה בארה"ב ובעולם. מדובר באחת החברות הוותיקות בעולם שנוסדה עוד ב-1910 והייתה אחת החלוצות בתחום הטיס כאשר היוותה מרכיב מרכזי בפיתוח מטוסים אזרחיים, צבאיים וחקר החלל.

למרות זאת, החברה חוותה לא מעט קשיים ונפילות בשנים האחרונות כמו התרסקות של שני מטוסים מהדגם הכי נחשב ונמכר שלה, וכמובן מגפת הקורונה שקרקעה את כל העולם והתיירות בפרט. התכנסנו למאמר היום כדי להבין האם מניית בואינג היא השקעה מוצלחת בעת הזו או שעדיף לשבת על הגדר? (כמובן שזו רק דעתנו ולא המלצה)

מניית בואינג – חלוצה בתחומה

כפי שציינו בפתיח מדובר בחברה שכבר עובדת המון שנים ואחת החלוצות בפיתוח ומכירה של מטוסים. אנחנו כמובן מדברים על המטוסים עם הפרופלורים שזכורים לכם בטח מסרטי מלחמת העולם הראשונה והשנייה, כך שעוד מאז חברת בואינג נמצאת בעניינים ומשקיעה המון זמן וכסף בפיתוח המטוסים שלה. כמה מדגמי המטוסים המסחריים האייקונים ביותר שלה הם:


גם מדינת ישראל משתמשת בלא מעט מטוסים מתוצרת בואינג, למטוסים האזרחיים שלה (בעיקר אל-על) ולמטוסים הצבאיים שלה (בעיקר מטוסי תדלוק). מעבר לכך החברה מוכרת את הדגמים שלה לחברות תעופה וצבאות בכל רחבי העולם ונחשבת למותג חשוב ומוכר בתעשייה.

התקלה המפורסמת של מטוס בואינג 737 MAX

בשנת 2018-2019 אירעו 2 תאונות מצערות בדגם מטוס בואינג 737 MAX.

התאונה הראשונה אירעה ב-29 באוקטובר 2018, התרסקה טיסה 610 של ליון אייר שהתבצעה במטוס מדגם בואינג 737-8MAX בטיסה פנים אינדונזית בין ג'קרטה לפנגקאל-פינאנג. כל 181 הנוסעים ו-8 אנשי הצוות נספו.

התאונה השנייה אירעה ב-10 במרץ 2019, טיסה 302 של אתיופיאן איירליינס שבוצעה במטוס בואינג 737-8MAX ועליו 157 נוסעים ואנשי צוות, התרסק כ-6 דקות לאחר שהמריא מאדיס אבבה בדרכו לניירובי, קניה. כל 149 הנוסעים ו-8 אנשי הצוות נספו.

בעקבות התאונות המצערות דגם המטוס קורקע למשך שנתיים, וחל איסור מוחלט מכל החברות להטיס טיסות עם המטוס הזה. מדובר באחד הדגמים הנמכרים והנפוצים ביותר של בואינג, וזו הייתה מכה קשה מאוד לחברה. מבחינת המחיר של מניית בואינג, לא הייתה קריסה כלשהי וגרף המחיר לא תירגם משבר מסוים, אך מבחינת מכירות ותדמית החברה ספגה מכה קשה מאוד שהביאה לפיטורים של מנכ"ל החברה, דניס מילנברג.

הרגולטור החליט לאחר שנתיים שהמטוס תקין ובטוח לטיסה והזמנות מצד חברות התעופה חזרו לזרום, המניה הגיבה בזמנו בעליות מתונות של 3%, והנושא לא השפיע יותר מדי על גרף המחיר. בנוסף בואינג הולכת לקבל חוזי עתק עבור רכישת של מטוסי F15 מתקדמים בקטאר. החברה תספק סיוע צבאי בסכום של יותר מ-800 מיליון דולר ותספק 36 מטוסים כאלה. כמו כן, החברה תספק שירותי תחזוקה ואימון למטוסים למשך חמש שנים וכן שירותי תמיכה ותחזוקה.

שווי שתי העסקאות הוא יותר מ-300 מיליון דולר. בנוסף, החברה תקים מרכז תחזוקה והדרכה לצוותי אוויר בקטאר ותספק חלפים ותמיכה לוגיסטית בחוזה של 500 מיליון דולר. את ההשפעה של ההודעות האחרונות על המסחר בשוק ההון האמריקאי ועל חברות התעופה, כך נראה, נוכל לגלות בשבועות הקרובים.

קריסת מניית בואינג בצל הקורונה

מגפת הקורונה פגעה קשות בחברת בואינג ובמניית בואינג בפרט, כאשר מה-18 לפברואר ועד ה-16 למרץ המניה התרסקה כ-74%(!) בעקבות הסגרים והציפייה לסגר מתמשך בכל העולם שיקרקע את התיירות ואת השימוש במטוסים. המגפה ארכה כמה חודשים חודשים ועודנה בועטת בעולם, ועדות לכך היא העובדה שמניית בואינג עדיין לא חזרה לרמת המחיר שממנו התרסקה וחזרה קצת יותר מ-50% מהפער.

כרגע, עד שאין איזו וודאות בעולם לגבי מגפת הקורונה, קשה לדעת מתי העולם יחזור לטוס כמו בעבר והאם הביקוש למטוסים יחזור בזמן הקרוב. האי ודאות הזו יוצרת בעייתיות מסוימת בהערכה מתי מחיר המניה יוכל להתייצב ולחזור לעצמו. לכן כרגע קשה להבין לאן פני העולם וכיצד זה ישפיע על החברה.

השוק הצבאי נותן למניית בואינג רוח גבית

אולי אחד הדברים המעודדים בנוגע לבואינג זה ההזמנות שלה מבחינה צבאית. בתחום הזה בואינג זכתה במספר מכרזים וחתמה על כמה חוזים יפים מאוד עם מדינות כפי שציינו בתחילת המאמר עם קטאר.

ניתוח טכני למניית בואינג

מצורף גרף נרות שבועיים שמראה את טווח המחירים שנוצר בבואינג. הקריסה שדיברנו עליה בתחילת הקורונה עדיין לא התאוששה, אבל ע"פ הגרף יש סימן מעודד – ניתן לראות את גלי הירידות (מוכרים) הולכים ונחלשים ככל שהמניה חוזרת למעלה. הגלים האלו מסומנים בחץ הלבן, וע"פ ניתוח של התנהגות המחיר זה ממחיש על איסופי סחורה מצד קונים שמחלישים את עוצמת המוכרים בכל גל מכירות.

כרגע נראה שמניית בואינג פרצה את ההתנגדות, חזרה מעט למטה ונתמכת מעליו, מה שנקרא בשפה המקצועית TEST. מבחינת ניתוח טכני זה סימן מעודד, אבל נושא הקורונה והמאקרו ממשיך להדהד וזה ללא ספק מעיב על איכות העסקה. במידה והיינו רוצים לקנות בואינג, היינו נכנסים כעת במנה קטנה יותר מהרגיל, שהרי ישנו סיכוי גבוה יותר ומחזיקים את הנכס לפחות כמה חודשים טובים קדימה.

מניית בואינג


אין לראות בכתוב המלצה להשקעות או פעולות כל שהן בשוק ההון ואינן מהוות תחליף לייעוץ פיננסי או תכנון עסקאות בכלל. כל הכתוב מהווה דעה אישית וכל העושה שימוש בתוכן במאמר בפעולות פננסיות עושה זאת על אחריותו בלבד.





שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תרצו לקבל פרטים נוספים?
השאירו פרטים כאן וגוף מוביל בתחום יחזור אליכם

חדשות חמות

אולי יעניין אותך גם